امیکرون در کمین است

امیکرون در کمین است

امیکرون در کمین است، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز خطاب به شهروندان گفت:شهروندان هر چه سریعتر دوز‌های واکسن را تزریق کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز خطاب به شهروندان گفت:

مردم هر چه سریعتر دوز‌های واکسن را دریافت کنند ، زیرا امروز ۹ کشور جهان شیوع ویرس جهش یافته کرونا ، امیکرون، را گزارش کرده اند.

او با بیان اینکه سویه‌ی جدید کرونا بسیار جدی است از مردم خواست توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و از سفر‌های غیر ضروری بپرهیزند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، هفته گذشته آفریقای جنوبی از ظهور سویه جدید کووید ۱۹ در این کشور خبر داد. سازمان جهانی بهداشت به سرعت روز جمعه اقدام به برگزاری جلسه اضطراری کرده و با امیکرون نامیدن این سویه، آن را مایه نگرانی خواند.

امیکرون در کمین است

امیکرون در کمین است

آنچه تاکنون باعث وحشت مقامات بهداشتی جهان شده است، شدت بالای جهش‌های رخ داده در این ویروس است که بالغ بر ۵۰ مورد می‌شود. این جهش‌ها به صورت اتفاقی باعث تغییر ساختار ژنتیکی ویروس نشده است.

اصلی‌ترین مایه نگرانی در این باره شدت مسری شدن ویروس، تاثیر جهش بر میزان مرگ و میر و نیز مقاومت ویروس در برابر واکسن‌های موجود است. متخصصان می‌گویند جهش‌ها می‌توانند تغییراتی در ویروس در جهت قوی‌تر شدن یا ضعیف‌تر شدن آن ایجاد کنند.

برای مثال، گیرنده‌های پروتئینی سویه دلتا تنها شاهد دو جهش بود. این موضوع در سویه بتا که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد ۳ جهش بود. با این حال، سویه امیکرون ۱۰ جهش در این گیرنده‌های پروتئینی داشته است.

همین موضوع بر شدت نگرانی‌های دانشمندان افزوده است. محققان می‌گویند دستکم دو هفته زمان نیاز است تا شدت خطرناک بودن سویه امیکرون مورد ارزیابی قرار بگیرد. آنچه تاکنون درباره این سویه می‌دانیم این است که به شدت در مناطق مختلف آفریقای جنوبی پخش شده و سرایت پذیری بالایی دارد.

حقیقت این است که میزان شیوع ویروس کرونا در آفریقای جنوبی بسیار پایین است به طوری که آمار روزانه ابتلا در این کشور ۷۰ برابر کمتر از بریتانیا است. با این وجود، جهش در شمار مبتلایان حتی در اندازه‌های کوچک نیز می‌تواند هشدار دهنده باشد.

متخصصان در مقابل می‌گویند این موضوع می‌تواند فریبنده باشد. برای مثال، سویه بتای کرونا می‌توانست به طور موثری در برابر واکسن مقاومت نشان دهد و در ابتدا باعث موج قابل توجهی از ابتلا در آفریقای جنوبی شد، اما نتوانست به شدت نوع دلتای کرونا که مسری‌تر بود برسد.

نوع دلتا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در هند مشاهده شد. زمانی که این سویه به آفریقای جنوبی رسید، سویه بتا به حاشیه رانده شد. هم اینک سویه دلتا در جهان غالب بوده و بیشتر شمار مبتلایان و جان باختگان را به خود اختصاص داده است.

امیکرون در کمین است

امیکرون در کمین است

دانشمندان آفریقای جنوبی در حال بررسی دقیق سویه امیکرون و مقاومت آن در برابر واکسن هستند. آن‌ها همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند که اشخاصی که پیشتر کرونا گرفته اند و یا ایمنی ناشی از واکسن دارند در برابر این سویه مقاومت دارند یا خیر. دانشمندان آفریقایی اطلاعات خود در این زمینه را با همتایان اروپایی و آمریکایی خود به اشتراک می‌گذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *