اولین دکل مخابراتی اشتراکی 5G در گیلان

اولین دکل مخابراتی اشتراکی 5G در گیلان

اولین دکل مخابراتی اشتراکی 5G در گیلان، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات استانداری گیلان اظهار کرد:

دکل مخابراتی خیابان ۱۱۸ گلسار رشت طبق توافقات به عمل آمده با شهرداری به صورت اشتراکی با چندین اپراتور است.

در این راستا دکلی که هم اکنون در این پارک قرار دارد بعد از نصب دکل جدید جمع آوری میشود و عملا فرضیه اشغال چندین باره فضای این پارک مردود است.

این دکل جدید، اولین دکل 5G استان گیلان است که قطعا خدمات مطلوب‌تری را به ساکنین اطراف ارائه خواهد داد.

اولین دکل مخابراتی اشتراکی 5G در گیلان

توکلی در ادامه گفت:

نکته مهم و اصلی که مورد توجه شهروندان محدوده ۱۱۸ گلسار بوده است، اشعه این دکل و احتمال آسیب‌رسانی به افراد ساکن در اطراف این پارک است که باید گفت با در نظر گرفتن ارتفاع بسیار بلند برای دکل مورد اشاره، فاصله مناسبی را با منازل مسکونی ایجاد می کند و با تشعشع سنجی‌های انجام شده نیز اطمینان می دهیم که احتمال ایجاد هرگونه مشکل منتفی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای شهروندان نخواهد بود.

مدیرکل ارتباطات استانداری با توجه به مشکلات آنتن دهی در این منطقه گفت:

به دلیل سازه های بلند در اطراف پارک ۱۱۸ آنتن دهی در این محدوده بسیار ضعیف بوده و در این راستا شکایات بسیار زیادی از جانب مردم صورت گرفته است که با پی گیری‌ها برای رفع این مشکلات، تمامی مجوزهای لازم و مربوطه در راستای نصب این دکل تهیه شده و نصب آن کاملا قانونی و برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت تناسب سازه‌ها با سیمای شهری اظهار کرد:

از منظر زیبایی شناسی این پارک، طراحی ظاهری این دکل بسیار متفاوت‌تر از دکلهای نصب شده تا کنون است و شکل مناره ای زیبایی دارد که متناسب با سیما و منظر شهری خواهد بود و در شکل ظاهری پارک تصویر نامناسبی را پدیدار نخواهد کرد.

مردم اجازه نصب دکل مخابراتی نمی دهند

مشکل آنتن دهی تلفن های همراه اول از جمله مسائلی است که موجبات اعتراض بسیاری از شهروندان در رشت را فراهم کرده است.

عدم نصب دکل لازم در نقاط مختلف شهر باعث شده که وضعیت پوشش دهی آنتن تلفن همراه در گیلان نسبت به حد استاندارد پائین تر باشد.
هرچند عدم صدور تجهیزات کافی از سوی مرکز یکی از دلایل عدم نصب دکل های مخابراتی به تعداد کافی باشد، اما گفته می شود ممانعت های مردمی نیز در این زمینه دخیل است.

طوری که به نظر می رسد ترس وجود تششعات دکل مخابراتی و پائین آمدن قیمت زمین های اطراف این دکل ها موجب شده که شاهد عدم نصب دکل های مخابراتی به تعداد کافی در سطح شهر باشیم.

در این زمینه فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به برخی مشکلات در این زمینه اظهار داشت:

یک ماه و نیم پیش در منطقه گلسار رشت بحث آنتن دهی اپراتورهای همراه اول چالشی را ایجاد کرد.

ما در یک ماه گذشته دو سایت را در منطقه 176 و دیلمان از دست دادیم.

برای آن که مالکین آنجا خصوصی بودند و قصد نداشتند که دکل ها در زمین آن ها نصب شود و برای همین اپراتور ما نتوانست زمینی پیدا کند که دکل را جابجا کند و شاهد خاموشی چند دکل بودیم که مشکلاتی را در زمینه آنتن دهی و دسترسی به شبکه های نسل سوم و چهارم اپراتورها ایجاد کرد.

مردم منطقه گلسار  اجازه نصب دکل نمی دهند

وی افزود:

نهایتا اپراتور از شهرداری برای نصب دکل در خیابان های دیلمان و 176 مجوز گرفت.

ولی با این که  مجوز لازم از شهرداری هم گرفته شده بود با ممانعت مردمی در مرحله حفاری ، بتن ریزی و نصب دکل مواجه شد که اجازه کار را نمی دادند.

در نهایت پروژه ای که میتوانست زودتر انجام گیرد چند هفته به تعویق انداخت.

هرچند بالاخره ما توانستیم دکل خیابان دیلمان را نصب کنیم، ولی در خیابان 176 فعلا بلاتکلیف مانده و منتظر نظرات دستگاه قضائی هستیم.

اولین دکل مخابراتی اشتراکی 5G در گیلان

گلسار به هشت دکل جدید نیاز دارد 

توکلی در ادامه با اشاره به پوشش دهی ضعیف آنتن تلفن همراه در منطقه گلسار گفت:

حتی اگر این دو دکل هم نصب شود، وضعیت پوشش دهی ما در منطقه گلسار از میزان نرم پائین تر خواهد بود و برای وضعیت مطلوب باید هشت دکل جدید در این منطقه نصب کنیم که پوشش ما نرمال شود.

در بخش تشعشعات، استانداردهای سخت گیرانه ای در حوزه اپراتورها داریم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به شکایات مردمی نسبت به نصب دکل های مخابراتی گفت:

توجیه اصلی مردم شاکیان این است که تششعات هسته ای خطرناک و برای سلامتی مضر هستند.

این در حالی است ما بارها در شبکه های اجتماعی و رسانه استانی توضیح دادیم که در بخش تشعشعات، استانداردهای سخت گیرانه ای در حوزه اپراتورها داریم.

قبل از ورود تجهیزات مخابراتی به کشور این تجهیزات در مبادی ورودی کشور کنترل می شود .

بعد از نصب هم اگر کسی نگران داشته باشد می تواند درخواستش را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارسال کنند و یا از طریق سامانه 195 شکایت خود را در مورد تشعشع سنجی دکل ها ثبت کند و سازمان انرژی اتمی نیز به عنوان دفتر امور حفاظت در برابر اشعه نیز همیشه گزارش خود را به مراکز بالاتر اعلام می کند.

در هر صورت میزان تشعشعات ما  یک دهم زیر مقدار مجاز است و اگر صد برابر شود به میزان مرز مجاز خواهد رسید.

توکلی افزود: شاید یکی از اعتراضات ساکنان اطراف دکل های مخابراتی به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن ارزش ملکی آن ها باشد، ولی من معتقدم که این دلیل مناسبی نیست.

احداث یک مهد کودک یا مدرسه در جوار یک زمین مسکونی هم قیمت خانه و زمین را کاهش می دهد .

آن وقت کسی نمی تواند کاری کنند، ولی در مورد چیزی که مطمئن نیستید ممانعت می کنند، متاسفانه توسعه زیرساختهای ما برای همین کند شده است.

حل مشکل ساکنین رشتیان بعد از گزارش

گفتنی است مدتی پیش بود که یکی از ساکنین کوچه 30 خیابان شهید رجایی رشت ( رشتیان ) در تماس با ما خبر از ضعف آنتن دهی آنتن موبایل در این منطقه خبر داد.

این شهروند نوشته بود « با اینکه اطراف ما پر از آنتن های تقویت کننده موبایل و همراه اول و ایرانسل است ولی به دلیل خرابی چندین ماهه یکی از این تقویت کننده ها ماهها مشکل آنتن دهی در داخل منازل خود را داریم به طوری که برای یک تماس علاوه بر جابجایی مکرر در منزل باید بارها یک تماس را تکرار کرد. می خواستم که کارشناسان متولی کار در مخابرات رشت قدم رنجه کرده و سری به این تقویت کننده بزنند و مشکل را بر طرف کنند»

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان  در این زمینه خاطرنشان کرد:

ما برای رسیدن تشعشعات مجاز باید تعداد دکل های بیشتر در فواصل کمتر داشته باشیم.

حدود 32 نقطه در رشت جانمایی شده است و باید دکل های جدید را نصب کنیم که هر بار چنین مشکلاتی را شاهد هستیم. همیشه چند برابر کسانی که نسبت به نصب دکل های ما ایراد می گیرند افرادی را داریم که درباره ضعف آنتن دهی ما صحبت می کنند که آخرین آن در محله رشتیان رشت عنوان شده بود که با نصب سایت جدید مشکلش برطرف گردیده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *