ثبت جهانی ماسوله

ثبت جهانی ماسوله

ثبت جهانی ماسوله، ۹۰ درصد اقدامات ثبت جهانی ماسوله انجام شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از اقدامات نهایی در تهران به یونسکو ارسال شود،گفتنی است کارهای ثبت جهانی ماسوله از سال ۸۶ آغاز شده و با توجه به اینکه هر سال تنها یک اثر از ایران ثبت جهانی می‌شود امسال هم در رقابت با هگمتانه در تلاش برای ثبت جهانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، ماسوله تک نگین تاریخی باقیمانده بی‌مثال از تاریخ، تمدن، فرهنگ و معماری پیشینیان گیلان است، که در بستر خیال‌انگیز کوهستان و دشت، با موسیقی روح‌افزای طبیعتی سبز زندگی می‌کند.

ثبت جهانی ماسوله

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایتی شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونتگاه‌های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می‌دهد.

شهر تاریخی ماسوله به واسطه تاریخچه خاص و معماری بی‌نظیر خود در سال ۸۶ در فهرست موقت ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت؛ با این وجود، هنوز ثبت جهانی این نگین تاریخی محقق نشده است.

 محمد سنایی، سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ثبت جهانی ماسوله در حوزه میراث فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد:

معتبرترین سند و گواهی از بی‌همتایی ماسوله در معرفی به مردم جهان و از دگر سو، تضمینی به منظور حفظ و نگهداری در برابر آسیب‌ها و تهدیدات احتمالی آینده خواهد بود، مضاف بر اینکه مزایای بسیاری قبیل کمک‌های فنی و مادی و عاملی تأثیرگذار بر اقتصاد گردشگری استان را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهر تاریخی ماسوله سال ۸۶ در لیست فهرست موقت یونسکو ثبت و از همان زمان تلاش‌های بسیاری در راستای انجام ثبت جهانی این شهر تاریخی صورت پذیرفت، تصریح کرد:

متأسفانه باوجود تمامی تلاش‌ها، پرونده‌های تدوین و ارسال شده، موفق به کسب تأییدیه و همچنین اخذ مجوز دفتر ثبت جهانی وزارت میراث به منظور دارا بودن شرایط لازم جهت ارسال به مرکز ثبت جهانی یونسکو نشده استکه تداوم این امر عامل بروز نگرانی دوست‌داران ماسوله در سطح استان و جای جای ایران اسلامی شد.

ثبت جهانی ماسوله

به نقل از تحریریه گیلان جاب:

سنایی بر این باور است که با در نظر داشتن تمامی اتفاقات گذشته، خوشبختانه با علم و یقین صاحب‌نظران و کارشناسان اداره میراث استان، و نیز دوست‌داران بی‌شمار این اثر تاریخی، بر تصدیق وجود ویژگی‌های بی‌همتای منظر و شهر تاریخی ماسوله، روزنه‌های امید به منظور تحقق ثبت جهانی ماسوله هیچگاه خاموش نشد.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله با اشاره به اینکه در سال جاری، اجماعی استانی با هدف ثبت جهانی ماسوله با حضور نخبگان علمی، فرهیختگان، رجال سیاسی و حمایت اداره کل استان انجام و منجر به تدوین پرونده‌ای کامل تحت نظارت کارشناسان دفتر ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور شد، افزود:

در حال حاضر مراحل نهایی جزئیات تکمیلی و اصلاحی پرونده در حال انجام بوده و امید است به واسطه انجام تمامی تلاش‌های علمی و دلسوزانه، با توجه به وجود محدودیت سهمیه کشوری در ارسال پرونده، شاهد انجام و تحقق ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو باشیم.

منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله به سبب وجود جاذبه‌های بی‌نظیر معماری، طبیعی، تاریخی و همچنین دارا بودن قدمتی ۴۰۰۰ ساله به عنوان میراثی زنده، در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

رقابت ماسوله با هگمتانه برای ثبت جهانی

۹۰ درصد اقدامات ثبت جهانی ماسوله انجام شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از اقدامات نهایی در تهران به یونسکو ارسال شود،گفتنی است کارهای ثبت جهانی ماسوله از سال ۸۶ آغاز شده و با توجه به اینکه هر سال تنها یک اثر از ایران ثبت جهانی می‌شود امسال هم در رقابت با هگمتانه در تلاش برای ثبت جهانی است.

شایان ذکر است اعطای تسهیلات بین‌المللی، افزایش گردشگران جهانی و حفاظت در برابر آسیب‌هایی مانند جنگ و حوادث از جمله مزایای ثبت جهانی است؛ اگر ماسوله ثبت جهانی شود، ورود گردشگران به ماسوله مدیریت شده و چیزی به نام پیک ورود گردشگر نخواهیم داشت تا ماسوله در تمام سال گردشگران ثابت داشته باشد.

ثبت جهانی ماسوله

شهر تاریخی ماسوله که قدمتش به قرن هشتم هجری قمری (بیش از ۷۰۰ سال قبل) می‌رسد با ساختار پلکانی در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در همین راستا و تحقق این مهم جمعی از فعالان اجتماعی با هشتک #ماسوله_را_ثبت_جهانی_کنید این درخواست را در فضای مجازی ترند کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *