شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی

شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی

شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی

به گزارش گیلان جاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان – ولی الله جهانی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی خبر داد.

به گفته او، این کار با حمایت سازمان همکاری اسلامی OIC انجام شده و قرار است در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشور‌های اسلامی معرفی شود.

آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی است این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و جدا از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله، که همراه با منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، مجموعه تاریخی بسطام و گنبد علویان همدان در فهرست میراث جهان اسلام ثبت شده است.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: این پنج اثر فرهنگی و تاریخی شامل منظر فرهنگی ماسوله، منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، مجموعه تاریخی بسطان و گنبد علویان همدان بوده است.

شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی

شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی ثبت شد

جهانی اضافه کرد: سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) سازمانی تخصصی بوده که در حمایت سازمان همکاری اسلامی فعالیت کرده و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو مشغول به فعالیت است.

وی ادامه داد: ثبت شهر تاریخی ماسوله با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، معماری و تاریخی این شهر سال‌ها مطالبه جدی گیلانی‌ها بوده و امیدواریم با ثبت منظر فرهنگی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام در سال آینده و در جریان بازدید نمایندگان یونسکو از ماسوله به منظور ثبت در فهرست آثار یونسکو شاهد جهانی شدن این میراث ارزشمند فرهنگی گیلان باشیم.

لازم به ذکر است؛ آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است. این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

گیلان جاب این افتخار بزرگ و ثبت شهر ماسوله در فهرست میراث جهانی اسلامی را به تمامی اهالی ماسوله و استان گیلان تبریک عرض میکند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *