واکسن کرونا بزنیم یا خیر

واکسن کرونا بزنیم یا خیر

واکسن کرونا بزنیم یا خیر، حدود دو سالی از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان این ویروس تاج‌دار منحوس بی‌وقفه به دنبال قربانی است که گویا سیر نیز نمی‌شود.

اقدام نخست جامعه جهانی برای کنترل بیماری کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مرتب دست‌ها بود که این رویه متداول همچنان به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در همه دنیا ازجمله کشورمان رعایت می‌شود.

اما همچون بیماری‌های واگیری که طی قرن‌های اخیر توسط واکسیناسیون عمومی کنترل و مدیریت می‌شد، اپیدمی لوژیست ها و متخصصان امر معتقدند بیماری مسری کرونا با واکسیناسیون عمومی کنترل و مدیریت می‌شود.

واکسن کرونا بزنیم یا خیر

بر این اساس، واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در جهان ازجمله در ایران آغازشده و پیشرفت‌هایی نیز داشته است که نتایج حاصله نشان می‌دهد بیماری نوظهور کرونا تا حد قابل قبولی کنترل شده است.

علیرغم کش‌وقوس‌های فراوان مبنی بر تأمین واکسن‌های کرونا جهت تزریق به عموم مردم، اما همچنان گروه قابل‌توجهی از مردم وجود دارند که بنا بر دلایل مختلف و البته غیرقابل‌توجیه، از تزریق واکسن خودداری می‌کنند.

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون عمومی مردم استان نسبت به بیماری کرونا، می‌گوید:

گیلان در صدر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشور قرار دارد و خوشبختانه 90 درصد جمعیت بالای 12 سال استان نوبت نخست و همچنین 73.5 درصد جمعیت بالای 12 سال نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی، از عدم مراجعه ۲۲۵ هزار و ۶۴۵ نفر از گیلانیان بالای ۱۲ سال به مراکز واکسیناسیون استان خبر داده و گفته که اغلب این افراد، علیرغم مهیا بودن زیرساخت‌های واکسیناسیون از پایگاه‌های تجمعی تا خانه‌های بهداشت، هنوز برای تزریق نوبت نخست واکسن مراجعه نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین خبر داده که همه دانش آموزان بالای 12 سال استان گیلان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

واکسن کرونا بزنیم یا خیر

آمارهای ارائه‌شده دکتر سالاری در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان کرونا در استان نشان می‌دهد مقاومت اجتماعی در گیلان نسبت به تزریق واکسن وجود ندارد چراکه اگر غیرازاین باشد، خانواده‌ها حاضر نخواهند بود تا محصلان خود را در معرض آزمون‌وخطا قرار دهند.

اما آنچه اهمیت واکسیناسیون را حائز اهمیت کرده، عدم ابتلا به بیماری کرونا نیست بلکه رقیق کردن شدت بیماری و ایجاد مصونیت نسبی در بین دریافت‌کنندگان واکسن و نهایتاً ایجاد یک ایمنی در کل جامعه است.

پزشکان معالج و متخصصانی که طی حدود دو سال اخیر بیماران زیادی از مبتلایان کرونا را دیده و درمان کرده‌اند، معتقدند واکسیناسیون تا حد قابل قبولی از پیشرفت بیماری کووید 19 جلوگیری کرده و آهنگ مرگ‌ومیر در این رابطه را بسیار کند می‌کند.

دکتر انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اثر واکسیناسیون کرونا در کاهش بستری‌ها، می‌گوید:

از ابتدای امسال تا نیمه اول آبان ماه امسال 33 هزار و 405 بیمار مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند که 28 هزار و 45 نفر معادل 86.6 درصد بیماران، پوشش واکسیناسیون نداشتند.

همچنین در همان بازه زمانی ۱۰ هزار و ۳۹۱ بیمار مبتلابه کرونا بستری موقت شدند که متأسفانه ۹ هزار و ۵۳۰ نفر معادل ۹۱.۷ درصد از گروه‌های واکسن نزده کرونا بودند.

اما نکته مهم‌تر در این رابطه، اهمیت واکسیناسیون کرونا در کنترل پیشرفت بیماری در بین مبتلایان است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده که از ابتدای امسال تا ۱۵ آبان، مجموعاً سه هزار و ۹۷ نفر در گیلان در بخش‌های ویژه بستری شدند که از این بین، دو هزار و ۶۹۳ نفر معادل ۸۷ درصد این جمعیت نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته بودند.

هدف اصلی از واکسن در اوج همه‌گیری، کاهش مرگ و بستری است و واکسن‌ها به‌شدت اثربخش‌اند و تجربه موفق کشور‌ها نیز نشان می‌دهند باوجود مبتلایان بالا، افراد واکسینه شده، بستری و فوت خیلی کمتری دارند.

یکی از مراحل کنترل همه‌گیری، واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه است و همه باید برای تحقق این هدف تلاش کنند چراکه فاز‌های بالینی واکسن‌ها در مطالعات، روی هزاران نفر بررسی و تست‌شده و اثربخشی‌های آن نمایان است.

متخصصان امر معتقدند اگر به بیماری کرونا مبتلا شویم، یا حد خفیف بیماری را می‌گیریم یا در بخش‌های حادتر، درصد بسیار ناچیزی از بیماران دچار بدحالی و فوت می‌شوند.

نباید فراموش کرد که برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید جمعیتِ ایمن نسبت به این بیماری زیاد شود؛ باید درنگ کرد و با درایت پذیرفت که واکسینه شدن در برابر کرونا فقط ایمنی شخص را تضمین نمی‌کند بلکه سلامت جامعه درگرو تصمیم واکسن نزده‌ها است.

واکسن کرونا بزنیم یا خیر

در حال حاضر با افزایش میزان پوشش واکسیناسیون و ادامه این روند افزایشی قطعاً آمار ابتلا و عوارض کووید ۱۹ روند کاهشی را ادامه خواهد داد اما به قول دکتر دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید بدانیم که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک حتی در افراد واکسن زده نیز به دلیل خطر سرایت انواع جهش‌یافته ویروس برای اطمینان از عدم ابتلا، لازم است.

منبع: خبرگزاری فارس

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *